DAF luidt met de Nieuwe Generatie DAF XD en XDC de toekomst in als het gaat om trucks in het distributiesegment. De XD heeft hetzelfde DNA als de DAF XF, XG en XG+, welke eerder al in 2022 zijn uitgeroepen tot International Truck of the Year 2022. Daarnaast introduceert DAF een nieuwe serie volledig elektrische aandrijflijnen aan de XD. Deze voertuigen bieden u een maximale actieradius tot meer dan 500 kilometer. Hiermee gaat DAF voorop als het gaat om verduurzaming van transportvoertuigen.

De DAF XD is bij de introductie in 2022 direct uitgeroepen tot International Truck of the Year 2023.

 DAF XD Interior - Kerb View Window and Folded Seat

Veiligheid

De cabine van de DAF XD kenmerkt zich net als de XF, XG en XG+ door een grote voorruit, grote zijruiten en lage raamlijnen. Dit alles om het directe zicht om het voertuig te maximaliseren.  Deze vernieuwingen resulteren in het feit dat de nieuwe generatie DAF XD het beste directe zicht biedt in klasse. Dat de cabine maar liefst 17 cm lager is dan de nieuwe generatie XF draagt hieraan bij. Daarnaast heeft de XD het nieuwe “Vision Dashboard” , waarbij het dashboard aan de bijrijderszijde steil afloopt richting de voorruit. Ook dit is om het zicht verder te optimaliseren.

Opties als de Kerb View Window, het DAF Digital Camera System en de DAF Corner View zorgen voor een ongeëvenaard indirect zicht, wat leidt tot een zo klein mogelijke dode hoek. DAF City Turn Assist waarschuwt de chauffeur met zichtbare en hoorbare signalen als andere weggebruikers zich onverhoopt tóch in de dode hoek aan de bijrijderskant bevinden.

XD FT 4x2 Schuifzeil

Efficiëntie

De aerodynamische vorm van de DAF XD draagt bij aan een lager brandstofverbruik en dus ook een lagere CO2-uitstoot. Net als bij de DAF-modellen voor de meer langere afstanden, zoals de XF, XG en XG+, is de cabine compleet ontworpen om de luchtstromen tijdens het rijden zo veel mogelijk te optimaliseren. Daarnaast is de Paccar MX-11 motor verbeterd en helpen het slimme uitlaatgasnabehandelingssysteem, het lage voertuiggewicht en de geautomatiseerde TraXon-versnellingsbak mee om het verbruik verder te reduceren. Dankzij het uitgebreide aanbod aan PTO’s, opbouwmodules en connectoren is de XD overal inzetbaar.

DAF XD Interieur ruimte

Comfort

De Nieuwe Generatie DAF XD is leverbaar in verschillende cabinevarianten, waarbij de grootste cabine een volume heeft van maar liefst 10m3. De cabine heeft standaard een extra verlenging achter de stoelen. Hierdoor heeft een eventuele tweede bijrijder ongeëvenaarde beenruimte, wat zeker in het huisvuilsegment zorgt voor extra comfort. Dankzij een nieuw ontworpen voorzijde van het chassis, een nieuwe cabine-ophanging én een nieuwe ophanging van de achteras, rijdt de nieuwe XD ook nog eens heel comfortabel.

DAF XDC Construction - Off Road

Construction

De Nieuwe Generatie DAF XD Construction is leverbaar met een Paccar MX-11, welke door het lage eigengewicht een hoog laadvermogen heeft. De zogenoemde XDC is ontworpen voor zware werkzaamheden en is daarom uitgerust met een extra robuuste voorbumper, een stalen beschermplaat voor de radiateur, een grotere oploophoek en een vergrote bodemvrijheid voor uitstekende off-road prestaties. De XDC wordt leverbaar als 2-, 3- en 4-asser.

DAF XD Electric

Zero-Emission

Met de introductie van de nieuwe DAF XD Electric versterkt DAF zijn positie als producent van Zero-Emissie voertuigen. Deze nieuwe trucks zijn voorzien van nieuwe, modulaire aandrijflijnen met een actieradius van 200 tot meer dan 500 kilometer op één acculading. De DAF XD Electric is beschikbaar als trekker én als bakwagen. Om de voertuigen optimaal af te kunnen stemmen op uw behoeften, zijn de PACCAR e-motoren beschikbaar met vermogens van 170 tot en met 350 kW. In combinatie met de batterijsamenstellingen met tot in totaal 5 accupakketten, kan het rijbereik oplopen tot meer dan 500 km, afhankelijk van de inzet en omstandigheden.

De XD Electric biedt de mogelijkheid tot snelladen met een vermogen tot maximaal 325 kW. Een batterij met 3 pakketten kan hiermee in iets meer dan drie kwartier van 0 naar 80% opgeladen worden. De optionele boordlader biedt daarnaast nog de mogelijkheid om met wisselstroom (AC) tot 22 kW op te laden. Dit biedt de flexibiliteit om het voertuig ook op te kunnen laden wanneer er geen gelijkstroomlader (DC) beschikbaar is.