De nieuwe generatie Digitale Tachografen. | BLOM-DSW Iveco

De nieuwe generatie Digitale Tachografen.Wat zijn de belangrijkste veranderingen.

Sinds mei 2006 is de digitale tachograaf verplicht en is daarmee afscheid genomen van de analoge tachograaf. De eerste generatie digitale tachograaf is inmiddels meerdere keren geüpdatet om fraude moeilijker te maken. Per 19 juni 2019 is het de beurt aan de 2de generatie digitale tachografen vanaf deze datum moeten alle nieuwe voertuigen boven de 3.5-ton voorzien zijn van de nieuwe tachograaf. Wat betekent dit in grote lijnen voor chauffeur en transportonderneming?

De belangrijkste aanpassing is de communicatie naar de buitenwereld. De nieuwe tachografen leggen elke 3 uur automatische de GPS gegevens van de auto vast. Daarnaast is er een DSRC interface ingebouwd die het mogelijk maakt de tachograaf op afstand te controleren. Controlerende instanties kunnen al rijdend op korte afstand voertuigen controleren op signalen van fraude en manipulatie. Het is nog niet mogelijk om op afstand rij- en rusttijden uit te lezen, maar bijvoorbeeld wel of er zonder kaart is gereden.

Momenteel wordt er al weer nagedacht over verdere verbeteringen. Zo wil men maximaal inzetten op de smart tachograaf om sociale regels als detachering en cabotage te handhaven. De nieuwe tachografen zullen niet leiden tot het automatisch uitdelen van sancties of boetes. Wel kunnen de autoriteiten beslissen om op basis van de ontvangen gegevens een voertuig te controleren. Daarnaast blijven willekeurige controles ook mogelijk.