Geschiedenis | BLOM-DSW Fiat

Geschiedenis

Fabbricia Italiana di Automobile Torino (FIAT) wordt opgericht in 1899. Sindsdien heeft het merk door continue innovaties een sterk marktaandeel weten te bemachtigen en behouden. Onderstaand ziet u een beknopt overzicht van de uitgebreide geschiedenis van het merk Fiat.

  • 1899: FIAT wordt opgericht
  • 1900: De Corso Dante fabriek telt 35 medewerkers en produceert jaarlijks 24 auto’s
  • 1906: De fabriek is uitgebreid naar 50.000 m2 en biedt een werkplek aan 2500 werknemers
  • 1902: Giovanni Agnelli (de grootvader van het huidig management) wordt Managing Director van Fiat
  • 1903: Productie van de eerste bedrijfswagen: Fiat 24HP
  • 1912: Fiat Zero wordt geproduceerd en heeft een verbruik van slechts 1:12. Tevens de eerste massaproductie auto voor Fiat en kostte slechts 8000 lire
  • 1912: Fiat S76 wordt geïntroduceerd: 300 pk uit een 28 liter motor
  • 1920: Fiat Mephistophele: 235 km/h, 320 pk V12
  • 1950: Fiat 1400: de eerste zelfdragende carrosserie
  • 1953: De eerste Italiaanse dieselauto
  • 1957: Fiat 500 (het rugzakje)
  • 1960: Fiat produceert 1.174.000 auto’s & 64.800 trucks
  • 1967: Fiat koopt meerderheid Magnetti Marelli en Weber
  • 1969: Lancia en Ferrari worden aangekocht
  • 1970: Fiat Fiorino
  • 1975: oprichting Iveco (Industrial Vehicle Coörporation)
  • 1975: samenwerking PSA voor lichte bestelwagens
  • 1979: Fiat Auto SpA wordt opgericht (Fiat, Lancia, Ferrari, Autobianchi)
  • 1980: Fiat Ducato
  • 1980: Fiat Croma: eerste direct ingespoten dieselmotor
  • 1990-2000: Fiat opent fabrieken in: Brazilië, Venezuela, Argentinië, Zuid-Afrika, Turkije, Polen, Rusland, India en Marokko
  • 1990: Fiat Doblò Cargo
  • 1993: overname Maserati
  • 1996: Fiat Scudo
  • 1997: uitvinding common rail diesel (wordt nu door vrachtwagens gebruikt) UniJet
  • 1999: eerste eeuw: 80.000.000 auto’s 5.000.000 bedrijfswagens, 850.000 werknemers
  • 2007: het merk Fiat Professional wordt opgericht als apart bedrijfsonderdeel
  • 2009: Multijet 2 technologie