DAF LF Euro 6: De moderne distributie truck | BLOM-DSW DAF

DAF LF

De DAF LF is gemaakt voor stedelijk transport en biedt alles wat u van een moderne distributietruck mag verwachten. Dankzij de korte draaicirkel, het lage eigen gewicht en de gemakkelijke in- en uitstap is de wendbare DAF LF een ideale truck voor de stedelijke distributie. Veel starten, stoppen, snel laden en lossen gaat moeiteloos met de DAF LF. 

Aandrijflijnen geoptimaliseerd

De nieuwe LF 2016 Edition onderscheidt zich allereerst door geoptimaliseerde aandrijflijnen. De grotere motorprestaties, gerealiseerd door  toepassing van verder verfijnde software en een verder verbeterde warmte- en luchthuishouding in het uitlaatgasnabehandelingssysteem, geven een betere reactie van het gaspedaal. Daarnaast zijn de rijeigenschappen van de truck in het algemeen beter.

PX-5 motor

Voor de 4,5 liter PACCAR PX-5-motor gelden bij gelijkblijvende vermogens de volgende  koppeltoenames: 

Uitvoering

Van koppel (Nm)

Naar koppel (Nm)

Toename (Nm)

150 pk

580

650

70

180 pk

700

750

50

210 pk

760

850

90

PX-7 motor

De PX-7 motor kent een vermogenstoename van 10 pk. De daaruit volgende motorkoppeltoename’s zijn hieronder genoemd:

Vorige uitvoering (pk)

Van koppel (Nm)

Huidige uitvoering (pk)

Toename (pk)

Toename (Nm)

220 pk

850

230 pk

10

50

250 pk

950

260 pk

10

50

280 pk

1020

290 pk

10

80

310 pk

1100

320 pk

10

100

Versnellingsbakken

Bovenstaande motorverbeteringen hebben ook invloed op het versnellingsbakprogramma. Een vereiste is dat de versnellingsbak de hogere motorkoppelwaarden kan overbrengen. Hieruit volgt dat de handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen niet langer meer leverbaar is.
Nieuw voor de 6,7 liter PACCAR PX-7-motor is echter de mogelijkheid om te kiezen voor een geautomatiseerde AS Tronic transmissie met 12 versnellingen. Ten opzichte van de al leverbare geautomatiseerde zesversnellingsbak  zijn daardoor hogere GCW’s tot 32 ton mogelijk. Doordat met deze versnellingsbak met lagere toerentallen gereden wordt,  wordt een nog gunstiger brandstofverbruik en nog meer rust in de cabine gerealiseerd.

Wielbases tot 6,90 meter, brandstofvolumes tot 1.240 liter

Eén van de grote voordelen van de nieuwe LF 2016 Edition is de mogelijkheid deze nog beter af te stemmen op elke specifieke inzet. Dankzij zeven nieuwe wielbases met lengtes tot maar liefst 6,90 meter, zijn laadlengtes tot ruim 9 meter mogelijk voor maximale laadvolumes.
Hierdoor zijn nu ook brandstoftankvolumes tot maar liefst 1240 liter leverbaar, uniek in het distributiesegment. Dat betekent een zeer grote actieradius, een maximale voertuigbeschikbaarheid en een optimaal financieel voordeel door te tanken waar de brandstof het goedkoopst is.

Optimale aerodynamica: tot 4% brandstofbesparing

Om een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik te realiseren is goed passende aerodynamica een absolute must. Met dit als uitgangspunt ontwikkelde DAF voor de LF-modellen met dagcabine nieuwe fenders en een compleet nieuwe dakspoiler. De dakspoiler is zowel beschikbaar voor lage als hoge opbouwen en sluit – samen met de nieuwe fenders – perfect aan op breedtes van de opbouw van 2,50 meter en 2,55 meter. Met het nieuwe aerodynamische pakket kan tot 4% brandstof bespaard worden ten opzichtige van de vroegere uitvoering. 

Meer vernieuwingen gericht op efficiency 

Ook op andere vlakken heeft DAF vernieuwingen doorgevoerd. Een nieuwe luchtinlaat direct achter de cabine biedt meer mogelijkheden voor de montage van in hoogte verstelbare spoilers, koel-units of een top sleeper op het dak van de cabine. 

Speciaal voor koeltransport is in combinatie met de 4,5 liter PACCAR PX-5-motor op de DAF LF 2016 Edition ook een voorbereiding voor een Frigoblock generator (watergekoeld, 22,5 kW) mogelijk. De nieuwe LED-achterlichten, bekend van de CF en XF zijn als optie leverbaar op alle uitvoeringen. Deze zien er – met hun oplopende effecten bij het links en rechts afslaan - niet alleen fraai uit, maar gaan in principe ook een truckleven mee en zijn energiezuinig. Ook dát is DAF Transport Efficiency.

Driver Performance Assistant: meer informatie voor de chauffeur  

DAF ontwikkelde voor de LF, CF en XF de Driver Performance Assistant. Dit systeem geeft de chauffeur een uitgebreide terugkoppeling over het gerealiseerde brandstofverbruik, het remgedrag en de wijze waarop geanticipeerd wordt op het verkeer. 

Nieuw is dat ook de informatie van de tachograaf op het centrale informatiedisplay getoond wordt. Hierdoor kan de chauffeur behalve de snelheid nog beter zijn rijtijden in acht nemen om overtredingen te voorkomen. Bovendien geeft het scherm aan wanneer de truck aan de volgende servicebeurt toe is. Zo kan het onderhoud tijdig uitgevoerd worden. Ook handig: op basis van de chauffeurskaart schakelt het display automatisch over op de gewenste taal.

Verbeterde integratie met de opbouw

Op hetzelfde centrale informatiedisplay kan ook informatie over de opbouw getoond worden. Wanneer bijvoorbeeld de laadkraan niet volledig is ingeklapt of stempels niet zijn geborgd volgt een melding. Dat is mogelijk dankzij een verder verbeterde communicatie tussen chassis en opbouw, waardoor de opbouw bijvoorbeeld ook weet of de transmissie in neutraal staat. Daarnaast kunnen onder andere PTO en motortoerental nu via de centrale voertuig-CAN worden aangestuurd, zowel vanaf de opbouw als vanuit de cabine voor maximale efficiency en maximaal gebruiksgemak. 

Standaard AEBS, FCW, ACC en LDWS

Standaard wordt de DAF LF 2016 Edition (vanaf 8 ton GVW en met luchtvering op de achteras) uitgevoerd met Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning en Adaptive Cruise Control (ACC). Lane Departure Warning System (LDWS) is standaard. AEBS en FCW zijn erop gericht om een aanrijding te voorkomen. AEBS grijpt in noodsituaties desnoods zelf in door de truck maximaal te vertragen met als doel een botsing te voorkomen dan wel de impact ervan te minimaliseren.
Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan aan de snelheid van de voorligger. Hierdoor blijft een veilige onderlinge afstand gehandhaafd en kan maximaal in cruise control worden gereden. Naast dat dit het brandstofverbruik ten goede komt, verhoogt het ook het rijcomfort. Lane Departure Warning (LDWS) werkt met een camera achter de voorruit. Als de truck onbedoeld van rijstrook of rijbaan dreigt te wisselen, wordt de chauffeur met een akoestisch signaal gewaarschuwd. Dit systeem is ook een effectief hulpmiddel bij het rijden bij slecht zicht.

DAF Transport Efficiency

Met de vele vernieuwingen betekent de DAF LF 2016 Edition een belangrijke volgende stap in het verder verhogen van het rendement, geheel in lijn met de filosofie van DAF Transport Efficiency. We onderstrepen graag dat de grote kwaliteiten van DAF’s distributietruck uiteraard behouden blijven: het hoge laadvermogen dankzij het lage eigengewicht, de grote wendbaarheid dankzij de kleinste draaicirkel in z’n klasse en het hoge comfort en gebruiksgemak dat door chauffeurs zo hoog gewaardeerd wordt.

DAF LF direct leverbaar

BLOM-DSW heeft altijd een snel wisselende voorraad van nieuwe en gebruikte DAF LF bakwagens. Deze DAF LF trucks zijn voorzien van een complete uitrusting en zijn altijd scherp geprijsd. Voor een volledig overzicht van ons aanbod kijkt u in onze DAF voorraad.