De Nieuwe Generatie DAF | BLOM-DSW DAF

De Nieuwe Generatie DAFDe nieuwe standaard in kwaliteit, efficiëntie, veiligheid en comfort

De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ worden naast de DAF MY2017 Ultimate LF, CF en XF geproduceerd en bieden de hoogste kwaliteit, een brandstofbesparing tot 10% t.o.v. de MY2017 trucks en een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast biedt de Nieuwe Generatie DAF de overtreffende trap in luxe en comfort.

DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die geheel ontworpen is volgens de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Dit resulteert in uitzonderlijke kwaliteit, efficiency, veiligheid en luxe. De nieuwe standaard voor internationaal transport.

Quality by Design

Door de cabine met 160mm aan de voorzijde te verlengen presteren de nieuwe trucks toonaangevend beter als het gaat om efficiëntie en veiligheid. Daarnaast heeft de truck een prachtig uiterlijk. Met de XG en XG+ creëert DAF de nieuwe standaard. Deze cabines zijn nog een 330mm langer aan de achterzijde van de cabine wat resulteert in ongeëvenaarde ruimte en comfort.

Bij het ontwerp  van de nieuwe DAF trucks is kwaliteit het uitgangspunt geweest. Daarom worden alleen de beste materialen gebruikt. De cabine bestaat uit lichtgewicht, hoogwaardig staal en in het interieur wordt gebruik gemaakt van leer en de beste zachte materialen.

De nieuwe trucks zijn zowel binnen als buiten voorzien van zuinige LED verlichting. Daarnaast maken de karakteristieke koplampen en skylights de Nieuwe Generatie DAF herkenbaar onder alle omstandigheden. DAF heeft meer dan 20 miljoen kilometer aan functie en praktijktests uitgevoerd om de maximale levensduur en betrouwbaarheid van de range te kunnen garanderen. Dit alles om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de hoge kwaliteitsnorm van het merk. 

Geoptimaliseerde efficiëntie

Alle verbeteringen in het ontwerp van de Nieuwe Generatie trucks resulteert in een brandstofverbruik wat tot 10% lager ligt in vergelijking met MY2017. Ook de uitstoot van CO2 is aanzienlijk verminderd. Aerodynamica is één van de belangrijkste pijlers als het gaat om dit indrukwekkende percentage. Door onder ander gebruikt te maken van computersimulaties is de optimale efficiënte vorm ontwikkeld.
Deze aerodynamica is terug te zien in de zijpanelen die onder een hoek staan, de optimale radii, de rondingen in de voorruit, de afdichtingen die overal gebruikt worden en digitale camera's in de plaats van spiegels. Ook een geperfectioneerde luchtstroom door zowel de motorruimte als onder de cabine speelt hierbij een belangrijke rol.

Verder wordt de efficiëntie gerealiseerd door de introductie van nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13 motoren, slimme uitlaatgasnabehandelingssystemen, lage voertuiggewichten, een standaard TraXon geautomatiseerde transmissie en geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen. Het geavanceerde DAF Connect fleetmanagementsysteem zorgt voor tijdbesparende, over-the-air software-updates. Hierdoor zijn onderhoudsintervallen verlengd naar 200.000 kilometer of eenmaal per jaar. Dit is een primeur in de truckindustrie.

Nog meer veiligheid

Het directe zicht voor de chauffeur is verbeterd door een grotere voorruit en portierruiten met een extra lage portierlijn. Daarnaast kan er gekozen worden voor
een ruit in het portier aan bijrijderszijde, die in combinatie met de neerklapbare bijrijdersstoel, vrij zicht biedt op eventuele voetgangers en fietsers die zich naast het voertuig bevinden.

Ook nieuw is het DAF Digital Camera system, dat de hoofd- en breedzichtspiegels kan vervangen. De DAF Corner View biedt maximaal zicht op het gebied rondom de voorste raamstijl aan bijrijderszijde wat samen met het verbeterde directe zicht resulteert optimaal overzicht rondom het voertuig. De nieuwe trucks zijn volledig voorzien van LED verlichting welke bij draagt aan optimaal zicht en zichtbaarheid.  

Met ‘Handen aan het stuur, ogen op de weg’ weet DAF een onovertroffen ergonomische werkplek te realiseren. Alle aan het rijden gerelateerde functies kunnen bediend worden met beide handen aan het stuur. Secundaire rijfuncties worden bediend met fysieke schakelaars die logisch en binnen handbereik op het dashboard zijn geplaatst.

Luxe en comfort voor de bestuurder

Met de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ legt DAF de lat nog hoger als het gaat om chauffeurscomfort. Rijpositie, binnenruimte, slaapcomfort en de afwerking – alles is van topklasse.

Indrukwekkend is de ruimte in de cabine. Met een volume van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14% groter dan zijn voorganger de  DAF XF Super Space Cab welke jarenlang de ruimste is geweest. Door de uitgebreide verstelmogelijkheden voor stoelen en stuurkolom is er een ideale zitpositie voor elke chauffeur. Met de optionele swivel seats kan zowel de chauffeur als de bijrijder de stoel tot 110 graden draaien om te relaxen.

Het nieuw ontwikkelde dashboard is een echte ‘eye-catcher’. Het volledig digitale instrumentenpaneel kan door de chauffeur naar eigen voorkeuren worden aangepast waardoor hij altijd de gewenste voertuiginformatie beschikbaar heeft. Met het tweede ‘touch screen’ display (optie) kunnen DAF Navigatie en Infotainment Systeem worden bediend. Uiteraard is het infotainment systeem voorzien van Apple Carplay en Android Auto.

DAF staat bekend om de beste bedden in de industrie, en op die reputatie bouwt het bedrijf verder. De nieuwe bedden hebben in alle uitvoeringen een lengte van 2.220 mm en hebben in de XG en XGeen breedte maar liefst 800 mm. DAF zet de nieuwe standaard met het DAF Relax Bed welke met separate topper beschikbaar is. Deze is mechanisch of zelfs volledig elektrisch verstelbaar en biedt een optimale ondersteuning aan hoofd, rug en benen.

De eersteklas LED sfeerverlichting is instelbaar in helderheid en 8 verschillende kleuren. Een volledig geïntegreerde standairco is optioneel meegeleverd op de XG+ voor automatische koeling of verwarming van het interieur, ook wanneer de motor niet draait.

Het voorste deel van het chassis is opnieuw ontworpen, evenals de cabine- en achterasophanging, dit draag aanzienlijk bij aan het geweldige rijgedrag en uitstekende comfort.

Dit alles maakt van de Nieuwe Generatie DAF de ultieme droom van elke chauffeur.

Klaar voor de toekomst

De vernieuwde PACCAR MX-11 en MX-13 dieselmotoren van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zorgen voor een ongekend laag brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot. De nieuwe voertuigen zijn geschikt voor de laatste generaties biobrandstoffen, alsook hernieuwbare e-fuels om de CO2-uitstoot van het wegtransport verder te verminderen. Bovendien is het platform van de Nieuwe Generatie DAF klaar voor toekomstige ‘zero emissions’ aandrijflijnen.